PAY FOR SOUP, BUILD A FORT, SET THAT ON FIRE
(Zaplať za další polívku, postav pevnost a pak všechno spal)
Vstát ve 4:30,
venku ještě tma. Rychle se obléct, hodit svačinu do baťohu a poloprázdným busem se dosunout na letiště. O sedm hodin později se postavit do fronty před
skleněnou budovou, připomínající obrovský koráb, plující po vodě, která pod něj
stéká z venkovní kaskádovité fontány. Koráb naložený uměním.
Paříž, Luis
Vuitton Foundation. Blížící se konec dočasné výstavy děl Jeana Michela
Basquiata a Egona Schieleho přitáhl tisíce lidí plus dva cestovatele z Prahy.
Ač jsou jména vystavujících na letácích postavená naroveň, nelze zastřít,
že jsme přijeli především na Basquiata. Svačinu jsme snědli už v letadle, dál
nás totiž budou živit múzy.
Sesbírat a
dovézt sem Basquiatovo dílo muselo být opravdu náročné, už jen proto, že
rozměry jeho obrazů se většinou počítají v metrech. Afroamerický kluk,
žijící v New Yorku v době čerstvých hip-hopových rytmů. Nedodělal
školu, chvíli žil na ulici, po jejíchž zdech psal poetické graffity. Jeho
nadání a výstřední zjev ho záhy dostaly do galerií a katapultovaly ceny jeho
obrazů do astronomických výšin. Stala se z něj ikona jeho tvůrčí
generace.
Červené plátno
přibité na normální dřevěné paletě a na něm bílou linkou křivě nakreslený korpus a
hlava člověka s velkou otevřenou pusou a vyceněnými zuby. Nad touto
podivnou bustou se vznáší kostrbatý nápis toutéž bílou křídou: „Cassius
Clay“. A to je celý obraz. Za tenhle výtvor by zřejmě i dítě v první třídě
základní školy propadlo z výtvarné výchovy.
Byli bychom
z jeho obrazů tak unesení, i kdybychom nevěděli, že je Basquiat slavný a
uznávaný? Cassius Clay není jediný obraz na téhle výstavě připomínající dětskou
čmáranici, u něhož člověka chtě nechtě napadne: tohle bych přece uměl nakreslit
taky.
Cassius Clay je
pravé jméno boxera Muhammada Aliho, vysvětluje mi kamarád. Koukám na ten obraz
znovu: i když ho tvoří jen pár čar, skutečně jako Ali vypadá. Černošský placatý
nos, bojový výraz připomínající jeho triumfy v ringu a snad trochu i jeho
boj mimo něj, boj se společností, ve které jeho barva pleti nebyla žádoucí.
Proč ho asi Basquiat kreslil?
Jiné obrazy jsou
věnované např. Charliemu Parkerovi či Dizzy Gillespiovi. Na dalších jsou otroci
a otrokáři, byznismeni, dolary a zlomené šípy, bezejmení bojovníci
s vítězně pozvednutými pažemi, letoun, který shodil bombu na Hirošimu,
klitoris, obrovská hlava skeletona, dinosaurus se zlatou korunou, do půlky
snědený banán se kšticí Andyho Warhola... A další a další obrazy.
Obrovské plochy potřené živými barvami všech chutí i nálad, často nanášenými v mnoha vrstvách jakoby ledabyle, v náhodných kombinacích i kompozicích, přičemž výsledek spolu vždycky souvisí, zapadá a esteticky ladí. Na barevných plochách jsou pak nakreslené motivy a výjevy, často jen načmárané, doprovázené dlouhými seznamy slov, někdy přeškrtnutými, někdy opakujícími se v dlouhých sloupcích: „SUGAR, SUGAR, SUGAR, SUGAR, SGAR, SUGAR“, „HALFNELSON…“, „SOUP“, „LEVANTAMENTO DE PLATO“ „PAY FORSOUP SOUP SOUP, BUILD A FORT, SET THAT ON FIRE“, „RRRRRRRR.“ „LIBERTY©“.
Pro mě je vrcholem místnost s obrovskými obrazy afrických bohů, barevných, se zlatou korunu a s pozadím hustě pokresleným a popsaným nic- nebo naopak všeříkajícími výrazy.
Obrovské plochy potřené živými barvami všech chutí i nálad, často nanášenými v mnoha vrstvách jakoby ledabyle, v náhodných kombinacích i kompozicích, přičemž výsledek spolu vždycky souvisí, zapadá a esteticky ladí. Na barevných plochách jsou pak nakreslené motivy a výjevy, často jen načmárané, doprovázené dlouhými seznamy slov, někdy přeškrtnutými, někdy opakujícími se v dlouhých sloupcích: „SUGAR, SUGAR, SUGAR, SUGAR, SGAR, SUGAR“, „HALFNELSON…“, „SOUP“, „LEVANTAMENTO DE PLATO“ „PAY FOR
Pro mě je vrcholem místnost s obrovskými obrazy afrických bohů, barevných, se zlatou korunu a s pozadím hustě pokresleným a popsaným nic- nebo naopak všeříkajícími výrazy.
Co je to, co
dělá umění uměním? Tuhle otázku si člověk při procházení výstavou pokládá
konstantně a snaží se ji zodpovědět v nejrůznějších variacích, zleva
doprava, zprava doleva, zdola nahoru, i napříč. A co dělá člověka umělcem?
Proč jsem obrazy,
které bych přece zvládl namalovat taky, nenamaloval? A proč je Basquiat
namaloval?
Mezi fotkami, doprovázejícími výstavu, je jedna momentka, která zachycuje Basquiata s knihou Podzemníci od Jacka Kerouaca. Kniha, jejíž děj se odehrává ve třech dnech a nocích, psaná jakoby na jeden zátah v rytmu jazzu, bebopu a v drogovém oparu beatnické dekády. Znám ji a mám ji moc rád. Když jsem ji četl, dýchla na mě svoboda a nespoutanost, ale také touha po hloubce a hledání. Nic podle mě nevystihuje Basquiatovy obrazy lépe.
Jean Michel
Basquiat zemřel ve dvaceti sedmi letech, přibližně ve stejném věku, jako o
několik desítek let před ním žijící, zcela jinak tvořící, ale pravděpodobně pro
svou dobu rovněž nekonformní a stejně citlivý Egon Schiele. Schieleho menší, intimnější, a jiným způsobem
krásné obrazy byly umístěné o několik pater níže, v magickém přítmí
podzemních prostor. Oba zemřeli ve skoro stejném věku, v jakém jsem si já
přijel výstavu jejich obrazů prohlédnout. Basquiat byl starší o měsíc, Schiele o rok.
Když jsem po několika hodinách skleněný koráb plující po kaskádovitém moři opouštěl, odnášel jsem si
s sebou silný prožitek krásy a inspiraci. Inspiraci k tomu, vnímat naplno svět okolo
sebe a vnášet do něj svůj vlastní svět, ať je jaký chce. Nebát se.
A žít, žít dál i za ty, kteří zemřeli předčasně - a přitom tu stále jsou!
VB
Skvělý! Tohle je přesně výstava, která by mě nebavila. A kdybych o ní četla v nějakých arci uměleckých katalozích, tak bych asi možná smála takovým pitomý smíchem. Ale tys mi to, Vinci, přecejen trochu vysvětlil a předal - rozhodně teda Tvoje vnímání. A s ním mě to baví víc. Je to trošku jako překladač do jazyka, kterým nehovořím. Jupí! Čau Áně.
OdpovědětVymazat